Lajiesittelyt

Akrobatiaan (akro) kuuluvat mm. pyramidit (“pyrat”, “pyrtsit”), käsinseisonnat (“kässäri”), notkeusakrobatia (“notku”), kuperkeikat, voltit, trampoliinitemput ja pariakrobatia. Jatkoryhmät muodostuvat jo sirkusperusteita treenanneista tai aikaisemmin jumppaa harrastaneista oppilaista. Perusakrobatiassa siistitään ja sovelletaan jo opittuja temppuja; kuperkeikasta ja kärrynpyörästä harjoitellaan erilaisia variaatioita sekä parannetaan tekniikkaa. Akrobatian tunnit rakennetaan teemoittain niin, että yhdellä tunnilla keskitytään yhteen lajiin tai osa-alueeseen. Tunneilla opetellaan myös oman ohjelman rakentamista, kehitellään uusia temppuvariaatioita ja treenataan liikkumista musiikin tahtiin. Myös kaikilla tenava-, perusteet- ja sirkus -tunneilla tehdään paljon akrobatiaa.

Sirkuskoulussamme ilma-akrobatiaa (ilma-akro) voi tehdä erilaisilla trapetseilla, köydellä ja kankaalla. Jokaisen tunnin alussa tehdään tietyt voimaa ja kestävyyttä lisäävät perusharjoitteet. Huolimatta omasta ilma-akrobatialajista (kangas, köysi, paritrapetsi, soolotrapetsi, rengastrapetsi, renkaat) perusvoimaharjoitteita kannattaa tehdä useammalla välineellä. Ilma-akrobatiassa avainsanoja ovat siisteys, varmuus ja turvallisuus. Ilma-akrobatiatunneille otetaan vain oppilaita, jotka ovat jo käyneet aikaisemmin Lintsin akrobatiatunneilla tai joilla on kokemusta jostain muusta vartalon hallintaa kehittävästä harrastuksesta. Rinnalle suosittelemme aina permantoakrobatia tms tunteja joko meillä tai muualla.

Jongleerausta (jonkka) harjoitellaan sirkuskoulussamme mm. palloilla, keiloilla, renkailla, diabololla ja devil stickillä. Se vaatii paljon pitkäjänteistä omatoimista harjoittelua, siksi pelkkää jongleeraustuntia ei suositella ihan pienille. Toki myös perusryhmissä harjoitellaan jonkan perusteita. Se on loistava koordinaatioharjoitus, kehittää rytmitajua, pitkäjänteisyyttä ja välineenhallintakykyä. Sirkuskoulun välineillä voi aloittaa, mutta suosittelemme ajansaatossa omien välineiden hankkimista. Vinkkejä ja neuvoja kannattaa kysyä omalta sirkusopettajalta.

 

pallopäät
Tasapainoilutunnilla (tp)
 voi harjoitella omien toiveiden mukaan mitä tahansa tasapainoilulajia: yksipyöräilyä, rolabolaa, nuoraa, tasapainopalloja tai puujalkoja. Tunnilla keskitytään alkeisiin ja perustekniikoihin kullakin välineellä. Pelkästään yksipyöräisiin keskittyvälle tunnille tulevilta toivotaan, että oppilaat osaavat jo ajaa muutaman metrin pyörällä itsenäisesti. Tunnilla harjoitellaan perustekniikoita, kuten kääntymistä, hyppimistä, takaperin ajoa ja ”sahaamista”. Lisäksi treenataan yhteisiä pyöräkuvioita pareittain ja isommissa ryhmissä.

Taikurilinjalla opetuksen pääpaino on näyttämötaikuudessa. Lukukauden tavoitteena on, että jokainen oppilas osaa vähintään yhden näyttämöllä suoritettavan taikatempun. Perustekniikassa keskitytään kolmeen seikkaan, joita ovat liinan hävitys, kolikon tai muun pienen esineen hävitys ja yksinkertaiset korttitemput. Edistyneiden tunnilla harjoitellaan erilaisia temppurutiineja liinalla ja narulla. Lisäksi edistyneiden tunnilla kehitetään numeroita eteenpäin, siistitään tekniikkaa ja harjoitellaan ilmaisua sekä lavalla oloa. Tunneilla tullaan yhä painottamaan oman harjoittelun merkitystä. Taikuritunteja suositellaan yli 8-vuotiaille.

Perusteet on suunnattu uusille tai vähän sirkusta tai voimistelua harrastaneille 6-10 -vuotiaille. Sirkuskoulun perusteissa harjoitellaan paljon oman kehon hallintaa ja koordinaatiota. Tunnit aloitetaan ja päätetään leikillä tai pelillä, joka toimii joko alkulämmittelynä, ilmaisutaitoharjoituksena tai koordinaatiotreeninä. Perusakrobatiassa harjoitellaan erilaisia kierintöjä, hyppyjä ja kuperkeikkoja, joista edetään enemmän tiukkuutta ja omaa kehoa kannattelevaa voimaa vaativiin kärrynpyöriin ja käsinseisontaan. Perusteiden akrobatiaan kuuluvat myös pomput pienellä ja isolla trampoliinilla, hyppynaruhypyt, köyden kiipeäminen sekä ilma-akrobatian perusliikkeet trapetsilla. Lisäksi rakennetaan pieniä ihmispyramideja, ja treenataan pariakrobatiaa. Jonglöörausta harjoitellaan pallolla, pusseilla ja vanteilla. Monet pallopelit toimivat myös hyvänä jongleeraustreeninä. Tasapainotaitoja kartutetaan rola-bolalla ja tasapainopallolla. Näillä tunneilla tärkeintä on hauskuus, ryhmässä työskenteleminen ja yhdessä oppiminen.