Lajiesittelyt

Sutyöt.jpg

Kerran viikossa harrastavien tenavissa, perusteissa, iltapäivätunneilla, ja sirkus jatkossa toteutetaan sirkuksen perusopetussuunnitelmaa. Tunnilla harjoitellaan paljon oman kehon hallintaa ja koordinaatiota. Tunnit aloitetaan leikillä tai pelillä, joka toimii joko alkulämmittelynä, ilmaisutaitoharjoituksena tai koordinaatiotreeninä. Perusakrobatiassa harjoitellaan erilaisia kierintöjä, hyppyjä ja kuperkeikkoja, joista edetään enemmän tiukkuutta ja omaa kehoa kannattelevaa voimaa vaativiin kärrynpyöriin ja käsinseisontaan. Perusteiden akrobatiaan kuuluvat myös pomput pienellä ja isolla trampoliinilla, hyppynaruhypyt, köyden kiipeäminen sekä ilma-akrobatian perusliikkeet trapetsilla. Lisäksi rakennetaan pieniä ihmispyramideja, ja treenataan pariakrobatiaa. Jongleerausta harjoitellaan pallolla, pusseilla ja vanteilla. Monet pallopelit toimivat myös hyvänä jongleeraustreeninä. Tasapainotaitoja kartutetaan rola-bolalla ja tasapainopallolla.

Kuvannut Mika Kukkonen

Perhesirkus on hauska yhteinen harrastus lapselle ja aikuiselle. Tunneilla leikitään, harjoitellaan pariakrobatiaa ja testaillaan sirkuksen eri välineitä turvallisessa ja kannustavassa ilmapiirissä. Tunneilla voi oppia uutta niin lapsi kuin aikuinenkin ja etenemme aina lapsen ehdoilla motorisia taitoja harjoittaen. Aiempaa kokemusta ei tarvita ja liikkeitä voidaan aina soveltaa kullekin sopivaksi. Perhesirkustunteja on suunnattu 6kk -8 -vuotiaille lapsille aikuisen kanssa. Tunnille ei ole pakko osallistua oman vanhemman kanssa, vaan mukana voi olla esim. isovanhempi, kummi tai perhetuttu.

IMG_2271.jpg

Akrobatiaan (akro) kuuluvat mm. pyramidit (”pyrat”, ”pyrtsit”), käsinseisonnat (”kässäri”), notkeusakrobatia (”notku”), kuperkeikat, voltit, trampoliinitemput ja pariakrobatia. Perusakrobatiassa siistitään ja sovelletaan jo opittuja temppuja; kuperkeikasta ja kärrynpyörästä harjoitellaan erilaisia variaatioita sekä parannetaan tekniikkaa. Akrobatian tunnit rakennetaan teemoittain niin, että yhdellä tunnilla keskitytään yhteen lajiin tai osa-alueeseen. Tunneilla opetellaan myös oman ohjelman rakentamista, kehitellään uusia temppuvariaatioita ja treenataan liikkumista musiikin tahtiin. Myös kaikilla tenava-, perusteet-, sirkus jatko ja tupla -tunneilla tehdään paljon akrobatiaa.

parikoysi_small-1024x680.png

Sirkuskoulussamme ilma-akrobatiaa (ilma-akro) voi tehdä erilaisilla trapetseilla, köydellä ja kankaalla. Jokaisen tunnin alussa tehdään tietyt voimaa ja kestävyyttä lisäävät perusharjoitteet. Huolimatta omasta ilma-akrobatialajista (kangas, köysi, paritrapetsi, soolotrapetsi, rengastrapetsi, renkaat) perusvoimaharjoitteita kannattaa tehdä useammalla välineellä. Ilma-akrobatiassa avainsanoja ovat siisteys, varmuus ja turvallisuus. Ilma-akrobatiatunneille otetaan vain oppilaita, jotka ovat jo käyneet aikaisemmin Lintsin akrobatiatunneilla tai joilla on kokemusta jostain muusta vartalon hallintaa kehittävästä harrastuksesta. Rinnalle suosittelemme aina permantoakrobatia tms tunteja joko meillä tai muualla.

jonkka-small-1024x588.png

Jongleerausta (jonkka) harjoitellaan sirkuskoulussamme mm. palloilla, keiloilla, renkailla, diabololla ja devil stickillä. Se vaatii paljon pitkäjänteistä omatoimista harjoittelua, siksi pelkkää jongleeraustuntia ei suositella ihan pienille. Toki myös perusryhmissä harjoitellaan jonkan perusteita. Se on loistava koordinaatioharjoitus, kehittää rytmitajua, pitkäjänteisyyttä ja välineenhallintakykyä. Sirkuskoulun välineillä voi aloittaa, mutta suosittelemme ajansaatossa omien välineiden hankkimista. Vinkkejä ja neuvoja kannattaa kysyä omalta sirkusopettajalta.

hyvapallo-small.jpg

Tasapainoilutunnilla (tp) voi harjoitella omien toiveiden mukaan mitä tahansa tasapainoilulajia: yksipyöräilyä, rolabolaa, nuoraa, tasapainopalloja tai puujalkoja. Tunnilla keskitytään alkeisiin ja perustekniikoihin kullakin välineellä. Pelkästään yksipyöräisiin keskittyvälle tunnille tulevilta toivotaan, että oppilaat osaavat jo ajaa muutaman metrin pyörällä itsenäisesti. Tunnilla harjoitellaan perustekniikoita, kuten kääntymistä, hyppimistä, takaperin ajoa ja ”sahaamista”. Lisäksi treenataan yhteisiä pyöräkuvioita pareittain ja isommissa ryhmissä.

DSC_9531.jpg

Taikurilinjalla opetuksen pääpaino on näyttämötaikuudessa. Lukukauden tavoitteena on, että jokainen oppilas osaa vähintään yhden näyttämöllä suoritettavan taikatempun. Perustekniikassa keskitytään kolmeen seikkaan, joita ovat liinan hävitys, kolikon tai muun pienen esineen hävitys ja yksinkertaiset korttitemput. Edistyneiden tunnilla harjoitellaan erilaisia temppurutiineja liinalla ja narulla. Lisäksi edistyneiden tunnilla kehitetään numeroita eteenpäin, siistitään tekniikkaa ja harjoitellaan ilmaisua sekä lavalla oloa. Tunneilla tullaan yhä painottamaan oman harjoittelun merkitystä. Taikuritunteja suositellaan yli 8-vuotiaille.