Lehdistötiedote

Vapaa julkaistavaksi

Ruskeasuon Paraistentie 3 -rakennuksen tulevista muutostöistä johtuen Linnanmäen sirkuskoulu laajentaa toimintaansa Tapanilaan vuoden 2022 aikana. Uusi sirkussali tulee Tapanilan Urheilukeskuksen Eräsaliin, ja se toteutetaan yhdessä nykysirkusryhmä Race Horse Companyn kanssa. Tila tulee sekä opetus- että näytöskäyttöön. Tavoitteena on Koillis-Helsingin alueen taiteen ja kulttuurin saatavuuden lisääminen sekä monimuotoisuuden kehittäminen tuomalla taideharrastus ja sirkustaide osaksi urheilukeskusmiljöötä. Keskiössä on alueen elävöittäminen kulttuurin keinoin samalla kun kasvatetaan uusia sukupolvia sirkustaiteen osaajiksi ja harrastajapohjan laajentamiseksi.

Sirkuskoulu järjestää kevään 2022 näytösviikkonsa uusissa tiloissa. Tapanilassa pidetään myös sirkusleirejä kesällä 2022. Syyskaudella kausiopetus laajenee Tapanilan Eräsaliin Ruskeasuon Parastentien harjoitustilan lisäksi. Syksyn lukujärjestyksessä on tunteja jokaiselle ikäryhmälle: perhesirkusta, alle kouluikäisten tenavaryhmiä, sirkusperusteiden ryhmiä ja jatko- sekä esiintyviä ryhmiä. Salissa on mahdollisuudet ilma-akrobatiaan, pomppuihin trampoliinilla ja ilmavolttiradalla sekä tasapainoiluun ja jongleeraukseen erilaisilla välineillä. Eräsalissa on mainiot olosuhteet sirkusharjoiteluun, sillä tilan korkeus on peräti 9 metriä. Tulevaan sirkussaliin mennään samasta ovesta kuin Tapanilan kirjastoon.

Tilahankkeen ehdoton ykköstavoite on säilyttää sirkuskoulun arvomaailma: sirkustaiteen harrastus kuuluu kaikille. Kaikki varainkeruu, kannatus- ja lahjoituskeräykset sekä toiminta- että projektiavustushakemukset tähtäävät toiminnan jatkumiseen molemmilla alueilla kolmevuotisen hankkeen ajan. Tämä palvelee asukkaita, perheitä, lapsia ja nuoria parhaiten.

Linnanmäen sirkuskoulu on Suomen toiseksi vanhin nuorisosirkus, jonka toiminta käynnistyi vuonna 1981. Vuonna 2002 Lasten Päivän Säätiö luopui sirkuskoulun vetovastuusta. Linnanmäen sirkuskoulu juhlii tänä vuonna 20-vuotista taivaltaan itsenäisenä yhdistyksenä.

Lisätiedot:

Facebook: Linnanmäen sirkuskoulu