Säännöt & Yhdistys

Suuntaa-antavat toimintasäännöt:

1. Jäsenmaksu on varausmaksu ja sisältää vakuutuksen*. Näin ollen se täytyy olla maksettuna ennen tunneille tuloa. Oppilas on vakuutettu opetussuunnitelman puitteissa järjestettävän toiminnan aikana.

2. Sirkuskouluun pääsevät kaikki halukkaat, mikäli ryhmissä on tilaa. Leiriläiset ovat etusijalla jonossa.

3. Sirkuskoulu on ensisijaisesti suunnattu lapsille ja nuorille. Myös aikuisryhmiä on.

4. Useista peräkkäisistä poissoloista ilmoitetaan sirkuskoululle.

5. On kohteliasta ilmoittaa lopettamisesta ajoissa ja antaa paikka seuraavalle. Eräpäivän jälkeen ei hyvitystä maksuista.

6. Yhdistyksen kautta hoidettavista keikoista ja esiintymisistä saadut rahat suunnataan yhdistyksen toiminnan tukemiseksi. Keikkoja tekemällä esiintyväryhmä voi ansaita rahaa mm. opintomatkaa tai sirkusfestivaaleja varten.

7. Päästäkseen esiintyvään ryhmään oppilaan on osoitettava erityistä motivoituneisuutta (harjoittelua 3-5pvä/vko), kykeneväisyyttä keikkailuun sekä tiettyä taidollista tasoa. Kaikilla esiintyvillä on oltava keikkakelpoinen numero.

8. Ohjaajat auttavat sopivan ryhmän löytämisessä. Ryhmät määräytyvät iän, harrastuneisuuden ja motivaation mukaan.

9. Joka vuosi on järjestettävä näytös, jossa kaikilla sirkuskoulun oppilailla on mahdollisuus esiintyä.

10. Sirkuskoulu voi kinkkisessä tilanteessa kerätä oppilailta lisävaroja mm. puvustukseen, esiintymismatkoihin ja lisävarusteisiin vanhempien suostumuksella.

11. Ensisijainen vastuu on tuntiopettajalla/-opettajilla tunnin alkamishetkestä harjoittelun loppuun.

12. Linnanmäen sirkuskoulun kannatusyhdistys ry on Suomen Nuorisosirkusliitto ry:n ja Eslun jäsen.

13. Vuosikokouksiin voivat osallistua: 15-vuotta täyttäneet jäsenet, kannatusjäsenet, kunniajäsenet ja hallitus, jonka toimijat ovat yhdistyksen jäseniä toimikautensa ajan. Lue yhdistyksen säännöt.

14. Linnanmäen sirkuskoulun ohjaajan tulee antaa mahdollisimman ammattitaitoista ja turvallista opetusta harrastuksen vaateet huomioon ottaen. Ohjaajilta vaaditaan laajaa kokemusta alalta ja kannustavaa sekä tavoitteellista henkeä. Ohjaajan tulee osata arvioida oppilaidensa henkilökohtaiset resurssit ja kuulostella myös lasten omia tavoitteita.

15. Esitysten taiteellinen vapaus ja vastuu ovat ohjaajalla.

16. Yhdistyksen tulee tukea myös ohjaajien ammattitaidon ylläpitoa ja kehittämistä.

17. Harrastustodistuksen ja -suosituksen saa pyydettäessä

18. Jos oppilas joutuu keskeyttämään harrastuksen kesken lukukauden, harkitaan lukukausimaksun (tai osan siitä) palauttamista lääkärintodistuksen perusteella.

*Ryhmävakuutus on kattava tapaturman sattuessa kaikkiin ensisijaisiin hoitokuluihin. Hoitoa tai tutkimusta vaativan tapaturman sattuessa ota aina yhteys toimistoon. Älä viivyttele vamman näyttämisen kanssa. Kodin oma vapaa-ajan tapaturmavakuutus takaa hoidon pidemmällä aikavälillä.

Yhdistys

Linnanmäen sirkuskoulu on Suomen toiseksi vanhin nuorisosirkus. Se on perustettu vuonna 1981. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin Lasten Päivän Säätiö luopui sirkuskoulun vetovastuusta. Perustettiin Linnanmäen sirkuskoulun kannatusyhdistys ry, joka aloitti virallisesti toimintansa syksyllä 2002 ja jatkoi täten sirkuskoulun pyörittämistä.

Linnanmäen sirkuskouluun ovat kaikki tervetulleita taitoihin, taustoihin tai esimerkiksi varallisuuteen katsomatta. Tämän hetkistä harrastustoimintaa rahoitetaan lukukausimaksuilla, esiintymisillä ja avustuksilla. Yhdistys pyrkii kehittämään toimintaa tukevaa aktiivista vanhempainrinkiä.

Hallitus muodostuu sirkuskoulun opppilaista ja oppilaiden vanhemmista. Hallitukseen kuuluu neljä varsinaista jäsentä ja kaksi varajäsentä. Hallitus nimeää kannatusyhdistyksen toiminnanjohtajan.

Linnanmäen sirkuskoulu kuuluu Suomen nuorisosirkusliittoon ja on vakiinnuttanut paikkansa Suomen nuorisosirkustoiminnassa. Toimikautensa ajan se on nostanut lajin suosiota pääkaupunkiseudulla.

Linnanmäen sirkuskoulu mukana jäsenenä